Tips voor een leven lang veilige kilometers

Het rijbewijs is je “toegangsbewijs’ naar vele mogelijkheden in je privé- en zakelijk leven die anders moeilijk of soms helemaal niet realiseerbaar zijn. Met deze tips leveren wij een bijdrage om voor elke chauffeur bereikbaar te maken om optimaal plezier en voordeel te hebben van het rijbewijs door:
* meer veilige en schadevrije kilometers
* minder hoge verzekeringspremie
* minder verkeersboetes
* minder dure autoreparaties
Kennis van de nieuwste Verkeersregels-Inzichten en Gevaarherkenning is van cruciaal belang om een trotse en zekere bestuurder te worden.

Maar………….. verkeersveiligheid is ondenkbaar en onbereikbaar als :

  • De bestuurder
    Is vaak zelf verantwoordelijk voor onveiligheid op de weg doordat het onderstaande op haar of hem van toepassing is.
    Niet beschikt over de vereiste fysieke en geestelijke gesteldheid.
    Niet fit is door slaapgebrek, stress, alcohol of drugsgebruik.
    Niet beschikt over actuele kennis van verkeersregels, verkeersinzicht.
    Niet besluitvaardig is en aarzelend rijdt.
    Niet de moeite neemt om het instructieboekje vooraf grondig door te nemen.
    Niet beschikt over enige  kennis van de auto en de rijhulpsystemen.
    Niet regelmatig vloeistofniveaus en conditie van banden controleert.
    Niet reageert op storingsmeldingen op het dashboard.
    Niet met een beperkende blessure gaan rijden. Levensgevaarlijk.
    Niet de auto laat staan bij gebruik van een geneesmiddel met waarschuwing.
  • De Auto
    Niet in goede staat van onderhoud is.
    Niet op tijd voor de servicebeurten naar de garage gaat.
  • De Rijksoverheid
    Niet zorgt voor veilige en goed onderhouden wegen. Dat is oké in Nederland.

Voorbereidingen voor de rit:

  • Zorg ervoor dat je ruim de tijd neemt om je reisdoel te bereiken.
    Een gehaast begin leidt tot onzorgvuldige ritvoorbereiding en dat is niet zelden de basis van latere problemen. Ga niet gejaagd rijden als je door te laat vertrekken of verkeershinder te laat dreigt te komen.  Blijf met je verstand erbij onder het motto: beter wat later  dan misschien nooit.
  • Bereid de rit voor zoals dat gebeurt in de cockpit van een vliegtuig. Aan de hand van een controlelijst wordt punt voorpunt nagelopen of alles in orde is. Daarom is vliegen ook veilig. Controle in de auto van de noodzakelijke dingen vergt slechts een paar minuten maar zorgt een leven lang voor veiligheid.
  • Neem voor het instappen de tijd en loop voor het instappen rond de auto en controleer of er geen lekke band is, een spiegel is afgereden, een plas vloeistof onder de auto ligt of misschien wel iets anders zoals bijvoorbeeld een stuk karton .
  • Regel het goede zicht vanuit de auto  door het  schoonmaken van de ruiten. Denk daar niet te licht over want met vervuilde ruiten rijden tegen een laagstaande zon is blindemannetje spelen en je hebt in mum van tijd een aanrijding.
  •  Als de auto door meerdere personen wordt gebruikt (en dat is heel vaak het geval) is het belangrijk de persoonlijke afstellingen te regelen van stoel, spiegels en hoofdsteun (tegen het achterhoofd anders heeft het geen goed effect) want de zitpositie  kan van persoon tot persoon verschillen.
  • Stel de stoel in op je persoonlijke lengte en de zet rugleuning recht (want een rugleuning in de “slaapstand” leidt ook meestal tot een slaapstand. !!! Stel vervolgens de spiegels voor het juiste zicht en hoofdsteun op het achterhoofd.
  • Stel voordat je wegrijdt , indien nodig radio en navigatie in. Doe je het tijdens de rit dan ben je absoluut GEVAARLIJK bezig.
  • Als je een passagier meeneemt en deze gaat op de stoel naast je zitten regel het dan zo dat zij of hij niet in je gezichtsveld zit. Bedenk dat als je iets moet zien in het verkeer en het enige wat je ziet is de persoon die naast je zit dan speel je voor een deel blindemannetje en dat kan vervelend uitpakken  Gewoon erop attenderen dat zij of hij de stoel zo verstelt dat jij kan zien wat je moet zien.
  • Controleer zeker ook of er voldoende brandstof in de tank zit. Gewoon controleren en als tanken nodig is.  Niet gokken in de trant van: ik haal het wel, maar naar het benzine station en de tank vullen. Voortdurend angstig naar de meter kijken leidt de aandacht af van de weg!
  • Controleer of er geen losse voorwerpen op een plaats in de auto liggen die bij remmen door de auto kunnen vliegen. Het komt vaak voor en is gevaarlijk als je dit tegen je hoofd krijgt of dat het onder je voeten rolt. Je verliest controle.
  • Leg spullen die je onderweg misschien nodig hebt vast klaar onder handbereik. Dan kun je deze zo pakken en niet onnodig zoeken in een handschoenenvakje. Dat is echt gevaarlijk want je draait dan achter het stuur en trekt de auto uit de rechte lijn.
  • Draag je onderweg in de auto een zonnebril pas dan op je je daarmee een tunnel in rijdt. Licht aan en zonnebril af!
  • Gordel op de juiste wijze omdoen (ook je passagiers) is belangrijke veiligheid.
  • In de koude periode van het jaar trekken veel mensen een dikke jas aan. Begrijpelijk maar bedenk dat hierdoor vaak de (noodzakelijke) bewegingen bij bijvoorbeeld kijken worden gehinderd. Oppassen dus.

De rit

  • Rijd na het starten direct rustig weg want het zogenaamde “warm draaien” is heel milieu onvriendelijk.
  • Als je wegrijdt uit een parkeerpositie is goed kijken de boodschap en laat weten aan je medeweggebruikers dat je wilt wegrijden d.m.v. de richtingaanwijzer. Het is verplicht! Duidelijkheid voorkomt veel schade.
  • Een veel voorkomende vervelende situatie bij het wegrijden uit parkeerpositie is: Je rijdt weg uit parkeerstand maar de motor slaat af. Zoiets komt vaak voor maar los het goed op. Wat is het gevaar? Je raakt geïrriteerd, start opnieuw en je rijdt dan weg zonder te kijken. Er zijn echter enkele seconden verstreken en dan kan er wel een auto of fiets zijn die er net niet was. Blijf bij de les!!!
  • Bij het van richting veranderen is goed kijken o.a. in je spiegels noodzaak, maar kijk niet zo dat je jezelf vanaf de bestuurdersstoel te ver omdraait waardoor je het stuur omtrekt. Rug tegen de rugleuning houden is cruciaal om de rechte lijn te houden. Goed afgestelde spiegels geven je een goed zicht dat je aanvult met kort zijdelings kijken in de  dode hoeken links en rechts naast je. Juist een blik in de dode hoek van het gezichtsveld laat je het eventuele direct aanwezige gevaar zien.
  • Het stuur vasthouden tussen duim en wijsvinger en ook nog onder aan het stuur staat misschien flink maar is ronduit gevaarlijk.  Het stuur slaat bij raken een obstakel uit je handen. Hou het stuur stevig en actief vast. Veilig en zeker.
  • In een rustige smalle straat waarin links en rechts auto’s geparkeerd staan vereist altijd een speciale attentie omdat bewoners ( kinderen) aan deze rust gewend zijn en vaak onvoorzichtig tussen de auto’s vandaan stappen.
  • Mensen die op een tram/bushalte staan te wachten gaan bewegen als de tram/bus eraan komt om de goede positie voor de ingang te krijgen. Vaak stappen ze daarbij  impulsief van de halte af om een betere instappositie te bemachtigen. Het is zaak om als automobilist de halte wat ruimer te passeren om ongelukken te voorkomen. (let daarbij altijd op of er eventueel bestuurders naast je zitten of jou aan het inhalen zijn)
  • Voorbij rijden van stil staande bus of vrachtauto moet altijd voorzichtig gebeuren want er is altijd een kans op dat er mensen achter vandaan komen, uitstappen of hard komen aanrennen om nog mee te kunnen. Er gebeuren veel ongelukken mee.
  • Sla je op een weg links of rechtsaf met fietspaden links en rechts van de weg, wees er dan op bedacht dat fietsers/snorfietsers /bromfietsers deze fietspaden vaak , anders dan bedoeld, gebruiken door op beide fietspaden 2 richtingen uitgaan. Als je bijvoorbeeld bij het afslaan rechts achterom kijkt omdat je van die kant fietsers/snorfietsers/bromfietsers verwacht kijk dan niet gek op als ze je ook van voren naderen. Het is niet de bedoeling maar het is wel vaak een feit. Toon je een bestuurder die het rijbewijs waardig is.
  • Zie je bij het naderen van een kruising een vrachtauto of autobus naderen die de straat wil indraaien waar jij je in bevindt en die je voorrang moet verlenen rij dan niet door tot het kruisingsvlak maar stop er een aantal meters voor. Daarmee voorkom je dat je wordt geraakt door de vrachtauto of autobus want deze grote voertuigen hebben in een bocht meer ruimte nodig dan een personenauto.
  • Rijd je op een invoeg/uitrijstrook van een auto(snel)weg wees dan attent bij het rechts inhalen  van bijvoorbeeld een vrachtauto of autobus die het zicht op de auto(snel)weg beperken dat er van de tweede rijstrook naast de vrachtauto of autobus een bestuurder  kan komen doorschiet naar de uitvoeg/invoegstrook. Dat zijn bestuurders  die de afrit te laat zien of simpelweg wegmisbruikers!
  • Als er verdrijfstrepen op de weg zijn en je respecteert die om daarna af  te slaan wees er dan attent op dat je bij het voorsorteren naar links of rechts toch  door een onverantwoorde weggebruiker  kan worden ingehaald die er wel overrijdt. Vaak de oorzaak van een  botsing.
  • Veel mensen zijn als zij voor het rode verkeerslicht staan met andere dingen bezig dan met veilig auto rijden. Ook voor het verkeerslicht bezig zijn met het verkeer is noodzaak. Wees attent op fietsers/snorfietsers en bromfietsers  die één of twee kinderen vervoeren of zwaar beladen zijtassen hebben. Deze mensen komen vaak slingerend op gang en dat kan gemakkelijk tot aanrijdingen leiden. Geef  ruimte.
  • Aanrijding in de “kijkfile”. Hoe vaak zie je het niet? Op de weg (vaak de snelweg) vindt een aanrijding plaats en als gevolg daarvan een behoorlijke ravage Maar, bestuurders op de tegenover gelegen rijbaan houden in en kijken aandachtig naar het gebeuren op de andere rijbaan.  Zo aandachtig dat ze zelf op een voorganger rijden. Hou je verstand erbij en blijf bij de les.
  • Aanrijding na reclame kijken. Iedereen kent het wel al die zeer opvallende reclames op vrachtauto’s en autobussen. De één nog meer schreeuwend dan de ander. Het trekt zeker de aandacht maar terwijl je er naar kijkt kijk je niet waar je wel moet kijken en dat heeft vaak ernstige ongevallen tot gevolg. Het geldt in de stad/dorp maar zeker op de auto(snel)weg. Uit de rechte koers raken met snelheden van boven de 100 km per uur is gevaarlijk voor  je zelf en anderen.
  • Wat doe je rijdend nooit? Lezen, twitteren. Sms-en, e-mailen, navigeren, radio afstemmen, boterhammen uitpakken etc. etc. want dat is de “snelweg” naar ziekenhuis, schade herstelbedrijf en financieel verzekeringsleed.
  • Vaak zie je fietsers, snorfietsers, bromfietsers met een koptelefoon telefoon op of met een telefoon aan het oor rijden met alle aandacht voor het gesprek maar geen aandacht voor wat er op de weg aan de hand is. Het is heel slecht weggedrag ( niet goed te praten) maar denk voor hen, reken erop dat ze je niet zien en horen, en voorkom ernstige ongelukken. Veel van deze onverantwoordelijken moesten eens weten hoeveel geluk ze hebben gehad heelhuids door het verkeer te zijn gekomen door het gezonde verstand van attente weggebruikers.
  • Een onoverzichtelijke afslag moet je afhankelijk van je eigen positie krap naar rechts of  ruim naar links aanrijden. Doe het met verstand dan hou je alles heel.
  • Gebruik van de claxon, anders dan ter afwending van dreigend gevaar, moet worden vermeden want vrijwel iedereen die het geluid hoort kijkt om zich heen en heeft daardoor even geen zicht naar voren.
  • Veel van de ongevallen in Nederland (en elders in de wereld) gebeuren op kruispunten want daar komt men elkaar tegen.
    De hoofdoorzaken hiervan zijn:
    te hoge naderingssnelheid
    onverantwoord door een oranje of rood verkeerslicht rijden
    onjuist toepassen van de verkeersregels
    verouderde kennis van de verkeersregels (komt veel voor)
    verkeerde kijktechnieken
    bezig zijn met telefoon of navigatie
  • Je kijkt naar links op een splitsing of kruispunt en ziet een auto aankomen met de richtingaanwijzer naar rechts. Het is logisch dat je dan denkt dat die auto de straat ingaat waar jij uitkomt, dus kun je doorrijden.
    Maar….. vergis je niet en ga pas rijden als je ziet dat de auto echt afslaat want de bestuurder kan zich op het laatste moment bedenken en alsnog rechtdoor gaan. Dan is hij zo bij je want jij rijdt al langzaam door het naderen van de splitsing of kruising. Een aanrijding is dan vaak het gevolg.
  • Word je verblind doordat een tegenligger met groot licht rijdt, kijk er dan niet in maar kijk enigszins op zij. Zo voorkom je verblinding en blijf je veilig op de weg ondanks de stommiteit van een niet oplettende automobilist, want die negeert ook het blauwe waarschuwingslampje op het eigen dashboard.
  • Bij achteruit parkeren in file is er vaak een probleempje dat je schuin tegen de stoeprand staat. Ga dit corrigeren zodat je recht staat want uit een scheve positie weer aan het verkeer deel te nemen is altijd lastig omdat je zicht niet goed is omdat je spiegels je niet laten zien wat je moet zien. Veel bestuurders denken het te kunnen oplossen door zich bij het uitparkeren in een bocht te wringen en dat is dom want je bent de controle over de auto een beetje kwijt.  Gewoon via de spiegels en rustig omkijken geeft de beste en veiligste waarneming.
  • Het kan voorkomen dat je van de verharde rijbaan in een zachte berm komt. Maak dan niet de fout dat je vol  gas geeft en probeert uit de berm te sturen, want dan kan het gebeuren dat je er  in volle vaart eruit vliegt en de controle over de auto verliest. De gevolgen laten zich raden. Gas loslaten en de auto een beetje in de berm laten “zakken” en daarna rustig eruit rijden is de juiste oplossing.
  • Het is een foute gedachte dat langzaam rijden veilig is. Snelheid moet je aanpassen aan de omstandigheden met in achtneming van de maximaal toegestane snelheid. Het is buitengewoon irritant en vaak gevaarlijk door bijvoorbeeld 60 te gaan rijden waar 80 is toegestaan of 80 waar 100 is toegestaan. Anderen gaan je riskant inhalen en snijden je vaak door gedwongen snel weer terug te moeten.
  • Blijf niet links rijden als het rechts naast vrij is. Het is verboden want je moet zoveel mogelijk rechts op de weg rijden, maar het is ook gevaarlijk want je wekt irritatie op bij medeweggebruikers en die gaan je rechts inhalen. Het mag niet maar het gebeurt wel en daar heb jij dan aan meegewerkt. Een ander gevaar is dat er iemand rechts naast je gaat rijden terwijl jij onoplettend naar rechts wil uitwijken. Zoveel mogelijk rechts rijden is de veilige wijze van weggebruik.
  • Bij pech onderweg de auto zo proberen neer te zetten dat je geen gevaar bent voor jezelf en voor anderen. Denk ook, als het nodig is, aan het aanzetten van de waarschuwingslichten en het eventueel plaatsen van een gevaren driehoek. Zorg ook dat jezelf op een veilige plaats gaat staan. Onveilig is bijvoorbeeld vlak voor de auto want mocht een andere bestuurder te laat zien dat er een auto ( jouw auto dus) met pech stilstaat en er bovenop botst dan wil je er echt niet voor gestaan hebben.
  • Word je in de auto tijdens het rijden overvallen door vermoeidheid of slaap probeer dat dan niet op te lossen door de radio hard aan te zetten of luidkeels te zingen. Zinloos niet!! Wat wel helpt is parkeren en pauze nemen in de buitenlucht!.

Na de rit

  •  Als je de auto verlaat aan open dan het portier aan bestuurderszijde met je rechterhand en aan passagierszijde met je linkerhand. Je kijkt dan, door je om te draaien (en dat kan nu want je staat stil) beter in de dode hoek. Een bijkomend voordeel is dat je de openslaande deur met je andere hand steviger kunt vasthouden en dat is b.v. bij harde wind van achteren een voordeel.
  • Het is verstandig na het parkeren, zeker in een smalle straat en als je auto niet is uitgerust met een systeem waarbij de spiegels automatisch inklappen na het uitschakelen van het contact, je spiegel aan de straatzijde met de hand in te klappen. Zo voorkom je dat deze er worden afgereden door passerende bestuurders. Het vervangen van een spiegel is verplicht maar ook erg duur.

Tot slot vragen wij je aandacht voor het onderstaande.

  • VRAAG: Waren de verkeersveiligheidstips waardevol voor je?
    Zo ja, dan hebben wij een verzoek.
    Doneer eenmalig € 5,00 op onze rekening NL94 ABNA 0499 6452 86
    zodat wij blijvend via advertenties in de media mensen attent kunnen maken op deze verkeersveiligheidstips in onze website.
    Zo draag je ook op deze wijze bij aan de verkeersveiligheid.  Dank.

2  tips tot slot
Voor mensen met rijbewijs B (personenauto/lichte bestelauto) bestaat HELAAS geen wettelijke nascholingsplicht zoals dat om de 5 jaar wel het geval is voor mensen met rijbewijs C en D (vrachtauto en autobus).

  • 1e Particulieren
    Koop bij een rijschool ( wellicht de rijschool waar je ooit les hebt gehad) een theorieboek en constateer hoeveel je vaak niet meer weet van de nieuwste verkeersregels, verkeersborden.
  • 2e  Particulieren
    Boek bij een rijschool (wellicht de rijschool waar je ooit les hebt gehad) een herhalingsles van 1½ uur. Behalve dat je er veel van leert (zie onderstaand) kan het ook zo maar zijn dat je je oude instructeur weer ontmoet. Hoe leuk is dat!!
    Inhoud herhalingsles
    Gezondheidsvragen:  Medicijngebruik, Ogentest, Reactietest, Gehoortest, Fysieke test
    Verkeerstheorie: Hoofdlijnen van wat u “vandaag” moet weten
    Autokennis: Olie- en vloeistof peilingen, Instrumenten, meters en navigatie
    Instructierit: Binnen Amsterdam met o.a. parkeren en achteruitrijden
    Instructierit: Bebouwde kom met o.a. in-uitvoegen op auto(snel)wegen
    Eindbespreking: tussen kandidaat en instructeur
    Uitreiking: Deelnamecertificaat

Voor informatie of afspraak: reageer via het contactformulier.